de Buitenhoeve de Buitenhoeve

De goed voorbereide leeromgeving.

Naast de vaste ingerichte omgeving, richten wij steeds opnieuw een uitdagende leeromgeving in, opdat er andere of nieuwe activiteiten worden uitgelokt. Ook sluiten wij bij onze inrichting en aanbieden van materialen aan bij activiteiten die vanuit de kinderen zelf komen. Wij kijken naar wat de kinderen bezig houdt en denken na over hoe wij dit op een hoger niveau kunnen tillen.
Het observeren en begeleiden van de kinderen, het nadenken over en voorbereiden van nieuwe activiteiten en het regisseren van de leeromgeving kosten tijd en vragen om deskundigheid.

 

Op de Buitenhoeve zien we een grote meerwaarde in het zorgvuldig inrichten van de omgeving. Net zoals de beroemde onderwijsvisie uit Italie: Reggio Emilia, zien we de omgeving als een pedagoog.
De ruimtes en de materialen die de kinderen iedere dag omringen, hebben immers een belangrijke betekenis. Het zijn de ruimtes en materialen die kinderen nieuwsgierig maken en uitdagen tot ontdekken en onderzoeken, tot het ervaren van verschillende materialen, geluiden, kleuren en soorten licht. Met het team denken we zorgvuldig na over welke ervaringen en mogelijkheden je die kinderen in en door de ruimtes en materialen wilt bieden. De groepsruimtes zijn de ruimtes waarin kinderen dagelijks werken, spelen en leren. Zij moeten een prettige atmosfeer hebben, vertrouwd en leefbaar zijn. De ruimte moet hen als het ware verwelkomen en uitnodigen tot het doen van ontdekkingen. Het moet een omgeving zijn waar je je thuis voelt.

Hoeken school:

 

  • Rekenkamer
  • Alfabetland 
  • Moestuin 
  • Dierenweide 
  • Atelier 
  • Ontdekplek 
  • Projecthoek
  • Vragen-/ actualiteitenmuur 
  • Rustbalkon 
  • Leeskar
  • De kring
  • Keuken
  • De werkplaats/techniekatelier
  • De studeerkamer

"''De ruimte moet kinderen verwelkomen en uitnodigen tot het doen van ontdekkingen.''"

Bekijk de foto's

de Buitenhoeve
de Buitenhoeve
de Buitenhoeve
de Buitenhoeve
de Buitenhoeve
de Buitenhoeve
de Buitenhoeve